Waarom je na een miskraam niet gelijk door moet gaan

4. Waarom je na een miskraam NIET gelijk door moet gaan met je leven Terwijl de maatschappij en de mensen om je heen het wel de normaalste zaak van de wereld vinden: snel door gaan na een miskraam.  Een miskraam heeft impact Hoeveel weken je ook was, hoe bewust je al bezig was met je zwangerschap, er groeide iets in jou. Sommige vinden de naam vruchtje fijn, andere vinden de naam kindje fijn. De benaming is persoonlijk, maar hoe je het went of keert er groeide leven in jou. Door jouw wens om (weer) moeder te zijn. En vanaf het eerste moment dat de bevruchting plaatsvindt, is je lichaam bezig om ervoor te zorgen. Als eerste gaan je energie en voedingsstoffen naar het leven in jou toe. Tel daar boven op je hormonen die constant veranderen. Naast het fysieke aspect, heb je ook het mentale aspect. Zoals de fantasie, hoe gaat mijn kindje eruit zien? Op wie lijkt het? Is het een meisje of een jongen? Wanneer wordt het geboren? Hoe zal de geboorte zijn? Hoe zal ik de kinderkamer inrichten? Zal ik een goede moeder zijn? Ondanks dat je weet dat het nog mis kan gaan overheerst de blijdschap, het verlangen, de wens en het uitkijken naar je kindje. Natuurlijk is het niet zo dat wanneer je lichaam alles heeft losgelaten, je niets meer voelt en denkt. Je hebt tijd nodig om aan je ongewilde nieuwe toekomstperspectief te wennen. Het idee dat je nooit met dit kindje gaat knuffelen, beter leert kennen en dat de korte reis alweer is opgehouden. Misschien wel voordat je goed en wel genoten hebt.   Stilte en rust in plaats van door razen na een miskraam Het kan zijn dat je lichaam na twee weken weer hersteld is (en dan heb je geluk, want geloof me er zijn genoeg vrouwen die nog een heel traject te wachten staat wanneer niet alles is losgelaten uit de baarmoeder). Maar diep van binnen huilt je moederhart. Je kunt ervan weggaan, jezelf afleiden, weer werken, doen alsof alles goed gaat, maar wanneer je echt stil staat, naar binnen keert dan voel je de rauwheid in je hart. De leegte. Het gemis. Je verlangen. De boosheid. Het verdriet. Alleen in rust, zonder opvulling, maak je ruimte voor dit alles. Echter, de maatschappij verlangt dat je weer snel doorgaat na een miskraam. Soms zijn het de mensen om je heen die je onbedoeld druk opleggen door bijvoorbeeld de vraag te stellen: ‘Ben je alweer aan het werk?’ ‘Gaat het weer goed met je?’    Maar wanneer dan wel? Een miskraam maak je helaas toch echt alleen mee, het is jouw lichaam, jouw gevoel en daarom kan alleen jij voelen wat je echt nodig hebt. En als je dat niet weet dan is het antwoord simpel: meer rust en meer tijd totdat je het wel weet. Net als wanneer iets je teveel energie kost of je er ontzettend tegenop kijkt. Lieve mama, gun het jezelf om de tijd te nemen, bewust even niets te hoeven en te zijn met dat wat er is. Neem de tijd voor je helingsproces. En als je dacht dat je wel weer toe was, maar er later achter komt dat je meer tijd nodig hebt, dan kan je weer terugkomen op wat je dacht en het weer terugdraaien.    En weet dat achter je grote verdriet en verlies, een gouden sleutel ligt. Een spirituele betekenis. Lees hierover meer bij de volgende blog ‘Spirituele betekenis van een miskraam’.  Ik wil contact met mijn baarmoeder ❤ Ben je teleurgesteld in je baarmoeder? Of wil je juist weten hoe het met haar gaat? Voel je ‘Ik wil het contact met haar (herstellen)’? Na zwangerschapsverlies kun je boos, teleurgesteld en of voelen alsof je baarmoeder/jullie hebben gefaald. Want legde je toen je zwanger was je handen veelvuldig op je buik en had je contact met je baarmoeder, kom je misschien nu niet meer in de buurt. Terwijl het juist heel helend is om contact met je baarmoeder te hebben  en liefdevolle boodschappen met elkaar uit te wisselen. Maar hoe doe je dat? Deze geleide meditatie helpt je hierbij! Voor als je een kinderwens hebt… En je een bewuste mama (to be) bent Is deze liefdevolle meditatie ontmoet je je spirit baby. Een spirit baby, is de ziel van je toekomstige kindje. Voordat de ziel als baby geboren wordt, komt hij langs bij zijn ouders. Zo maakt hij al kennis met wie zij zijn en hoe het leven hier op aarde eruit zal komen te zien. Spirit baby’s willen contact met hun ouders en als je hiervoor open staat en dat ben je door nieuwsgierig te zijn, zal deze meditatie je positief verrassen. Klik hier voor meer informatie over de meditatie.    Contact maken met je spirit baby is voor mij persoonlijk enorm waardevol. Het geeft mij vertrouwen om weer na Vesper (miskraam 14 weken), wanneer ik daar emotioneel aan toe ben, een nieuwe zwangerschap aan te durven. Ik weet dat er nog een kindje op ons wacht en begrijp me niet verkeerd, het maakt mijn verdriet om Vesper niet minder, maar het geeft me wel rust en vertrouwen. Liefs, Gina Ontmoet mijn spirit baby ❤ 11 euro

Evaringsdeskundige

De grote meerwaarde van een ervaringsdeskundige als therapeut bij een miskraam ervaring Wat is een ervaringsdeskundige? Een ervaringsdeskundige is iemand die vanuit persoonlijke ervaring een proces heeft doorlopen om tot een nieuw evenwicht binnen in zichzelf te komen. In dit proces is er kennis opgedaan over hoe je met de ervaring om kan gaan. De ervaringsdeskundige heeft gereflecteerd op wat zij daarbij wel of niet als helpend heeft ervaren. Door dit proces kijkt zij met de nodige afstand naar haar situatie en zal ze de opgedane kennis inzetten om andere te helpen. Ervan bewust dat elke ervaring anders is, maar dat er wel overlap kan zijn. Pad A type mensen De maatschappij ziet een miskraam als een wat heftigere ongesteldheid en tsja… dat is na een week toch over? Dan kun je wel weer doorgaan met je leven. ‘Het was namelijk nog niet zo ver. Er was vast iets mis met het vruchtje. Gelukkig gebeurt het nu en niet later.’ De mensen die zo denken, noem ik voor het gemak Pad type A mensen. Op dit pad wandelen ook vrouwen die een miskraam hebben meegemaakt en de ervaring met bovenstaande argumenten rationaliseren. Verg is je niet, ze zijn zeker wel verdrietig, maar geven het minder de ruimte met de gedachte: ‘Het was niet zo erg’.   Pad B type mensen Maar wanneer je zwangerschapsverlies meemaakt, is daar ineens een afslag voor pad B. De vrouw loopt over dit pad en mist haar kindje. Ze is verdrietig, maar wil graag door. Alleen merkt ze dat dit niet kan. Het verdriet sluimert, ze wil haar ervaring delen, aan een woord genoeg hebben en steun voelen.  Alleen wanneer ze dit doet bij type A mensen, komt ze van een koude kermis thuis. Ze is snel uitgepraat, voelt zich onbegrepen en alleen. Ze is op zoek naar gelijkgestemde die bewust hun proces aangaan en empathisch op haar reageren. Zo komt ze terecht bij type B mensen.   Maar is dat als ervaringsdeskundige en therapeut niet ontzettend zwaar? Nee is steevast mijn antwoord. En ik zal je uitleggen waarom niet. Mijn verdriet en gemis is van mij. Daar ga ik heel bewust mee om. Wanneer ik me verdrietig voel om een kindje, bijvoorbeeld wanneer ik ineens een half Aziatisch meisje zie rennen die ongeveer zo oud zou zijn als wanneer Chloé zou leven, dan mag dat verdriet en gemis er helemaal zijn. Zo zorg ik voor mezelf.   Liefdevolle cheerleader Maar wanneer ik begeleid, gaat het niet om mij. Het gaat over jou: jouw verhaal, gemis, verdriet, wens en verlangen. En juist wanneer je verdriet voelt opkomen, wil ik niet dat je je tranen wegslikt. In tegendeel, ik ben je liefdevolle cheerleader. Omdat ik weet hoezeer dat oplucht. Daardoor ontstaat er geen ‘ongemakkelijke situatie’ die je zo snel mogelijk wil vermijden, maar helpt het jou om net wat dieper in de emotie te zakken en deze te releasen.       Maar vertel je dan niets over jezelf? Jazeker wel! Het kan zijn dat de vrouw direct iets vraagt over mijn verlieservaring. Dan geef ik daar eerlijk antwoord op. Soms vertel ik iets uit mezelf, omdat ik voel dat het helpend is. Nieuwsgierig geworden? Lees hieronder wat Charlotte ervan vond.   Google review van Charlotte “Gina heeft me een heel bijzondere, rakende behandeling gegeven. Ze deed dat heel liefdevol, warm en zorgvuldig. Het was emotioneel en dat heeft me geholpen om bij mijn verdriet om het verlies van mijn zwangerschap te komen. Gina heeft me begeleid om een beeld te vormen waar ik steeds naartoe kan als het moeilijk is. Daar ben ik haar enorm dankbaar voor! Ik raad iedereen aan die verdriet rondom een (verloren) zwangerschap te verwerken heeft om Gina op te zoeken, het zal je goed doen!”   Meer informatie en reviews lezen? Klik hier.  Maak hier gelijk je afspraak voor miskraam begeleiding door een ervaringsdeskundige en therapeut Investering Sessie: 135 euro Tijd: 60 minuten * Mail me voor het zakelijk tarief. Als werknemer heb je meerdere opties om coachingsessies vergoed te krijgen. Werkgevers zijn vrijwel altijd bereid om coachingstrajecten te vergoeden. Hiervoor zijn opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar.  Wanneer: Maandag en dinsdag  Waar: Harpoenier 18 Landsmeer (Nabij Amsterdam Noord S117) of ONLINE Ken je het perfecte kado aan jezelf of een vriendin al? Een pakketje vol liefde genaamd Be Gentle Mama? Klik hier voor meer info over het miskraam selfcare pakket.

Waarom reiki na een miskraam precies is wat je nodig hebt

2. Waarom een reiki behandeling na een miskraam precies is wat je nodig hebt Reiki heeft een wat zweverig imago, maar na een miskraam ervaring, mag je jezelf wat meer liefde en aandacht geven. En ook wat meer ondersteuning krijgen bij je proces. Een reiki behandeling is daar uitermate geschikt voor en hieronder lees je waarom. Reiki na een miskraam Stel je eens voor dat je heerlijk warm onder een zacht dekentje ligt. Je wordt gedragen door een massagetafel en je hoeft verder helemaal niets te geven of je sterker voor te doen dan je je voelt, maar alleen maar de liefdevolle en helende energiestroom van reiki te ontvangen. Het is een zachte methode die helend werkt voor je lichaam, je emoties en je energieniveau.   Hoe verloopt een reiki behandeling? Klinkt misschien nog wat vaag dus hoe ziet dat er dan praktisch uit? De behandelaar maakt contact met de reiki energie en zal deze doorgeven via handoplegging (over je kleren en dekentje heen). De reiki energie stroomt als het ware vanuit het universum via de behandelaar naar jou toe. Je ontvangt dus niet de energie van de behandelaar. Op de plekken waar op dat moment de handen van de behandelaar liggen kun je veel warmte voelen, soms voel je niets, soms voel je meer kou en soms voel je dat door de energie spanning verdwijnt en je lichaam zich meer en meer ontspant. Op plekken waar emoties opgeslagen kunnen liggen, zoals rondom je baarmoeder en hart gebied, kun je deze gaan voelen. Ook kunnen er herinneringen naar boven komen. De behandelaar zal er tijdens deze momenten er echt voor jou zijn, zodat jij deze voelt en het zich daardoor vanzelf loslaat. Weer beter in je vel zitten Want juist na een intense gebeurtenis als een miskraam, kun je het contact met je lichaam verliezen en veel in je hoofd gaan zitten. Misschien omdat je even geen zin meer hebt om iets te voelen, of dat het te overweldigend is, of onbewust, omdat je niet goed weet hoe je ermee om moet gaan en of je het gevoel hebt dat je weer door moet (misschien wel omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt). Tijdens een reiki behandeling word je liefdevol gedragen en uitgenodigd dat alles er mag zijn. Je zal merken dat je hoofd rustiger wordt en je steeds dieper wegzakt in ontspanning. En daarom is een reiki behandeling na een miskraam precies iets wat je nodig hebt: een moment om je te ontladen van spanningen en emoties die je niet meer dienen en tegelijkertijd een moment om je batterij weer op te laden. Lees hier verder over wat de meerwaarde is om een (reiki)behandeling van een therapeut die ook ervaringsdeskundige is op het gebied van zwangerschapsverlies te boeken. Ken je het perfecte kado aan jezelf of een vriendin al? Een pakketje vol liefde genaamd Be Gentle Mama? Klik hier voor meer info over het miskraam selfcare pakket.

5 Do’s cadeau geven bij een miskraam

1. De 5 do’s: wat je cadeau kunt geven bij een miskraam Iets liefs om te laten weten dat je aan haar denkt en steunt. Maar wat kun je cadeau geven bij een miskraam? Lees hieronder de 5 do’s. 1. Bloemen MET vaas  Iets geven aan een kersverse mama die een miskraam heeft meegemaakt is vaak niet zo gemakkelijk. Je kunt denken aan een algemeen cadeau, steunend, zoals bloemen. Wel is het handig om daarbij gelijk een vaas te bestellen, zodat je zeker weet dat de bloemen in water kunnen staan en niet gelijk verwelken. Vaak zijn alle vazen al bezet, want het geen origineel cadeau, maar wél heel prettig om te krijgen. Bestel liever geen droogbloemen, natuurlijk kunnen die zo lang staan als de mama wil, maar dan krijg je een pakketje ‘dode’ bloemen die je in een vaas moet stoppen, need I say more? 2. Reiki behandeling of massage Reiki wat?! Dit is een echt selfcare en oplaad cadeau! Ja echt een reiki behandeling is zo fijn wanneer je rouwt. De kersverse mama kan haar kleren aan houden en ze wordt door de therapeut geholpen om haar lichaam weer te voelen en te ontspannen. Omdat het lichaam tijdens rouw veel spanning vasthoudt. En dan is het zo fijn wanneer je met liefde en met aandacht aangeraakt wordt. Daarnaast gaat energie en emoties stromen waardoor blokkades in het lichaam worden opgeheven. En dat is precies wat de mama die een miskraam heeft gehad heel goed kan gebruiken. Klik hier om er meer over te lezen. Uiteraard kan dit ook met een massage, maar dat werkt veelal op een minder diep niveau door.     3. Hand geschreven kaartje Een kaartje versturen doet het ook altijd goed. Het liefst hand geschreven. Dat is namelijk een stuk persoonlijker. Don’t worry, als je niet weet wat je kunt opschrijven, houd het simpel en schrijf gewoon: ‘Ik/we denken aan je en sturen je heel veel liefde’. Wat ook helemaal prima is om te ontvangen, is wanneer je opschrijft ‘Ik heb er geen woorden voor.’ Het is wat het is en de mama snapt dat helemaal, want zij heeft er vaak ook geen woorden voor.   4. (Gedenk)Sieraad of edelsteen Een mooi (gedenk)sieraad is ook een prachting cadeau bij een miskraam. Een sieraad waar bijvoorbeeld het as in kan of met een voet of handafdruk van het kindje. Maar ook een armbandje met een hartje of een vlindertje doen het vaak goed. En wat dacht je van edelstenen? Ze zien er niet alleen mooi uit, maar hebben ook een bepaalde energie die ondersteunend kan werken. Bijvoorbeeld een amethist (loslaten van verdriet) of rozenkwarts (liefde). De mama kan het dicht bij haar dragen. Of bij een losse edelsteen zonder sieraad, bijvoorbeeld een engeltje, ster, hart. Die ze op een mooi plekje in haar huis kan neerzetten. Misschien heeft ze wel een altaartje gemaakt waar het mooi in staat. Zie voor meer inspiratie eens de website van Vlinderkusje.   5. ‘Be Gentle Mama’ miskraam selfcare pakket Maar ben je op zoek naar iets originelers te geven aan de zelfbewuste mama? Iets wat echt helpt om de mama bij het gemis en verdriet te ondersteunen? Zoek dan niet verder, want dan is het Be Gentle Mama miskraam selfcare pakket precies wat je zoekt! In het pakket zitten allerlei verschillende lichtpuntjes die de kersverse mama ondersteunen. Zo zitten er zes waardevolle meditaties in die ze kan luisteren op haar moment. Wanneer ze heeft gehuild wordt ze door het aansteken van een paolo santo stokje geholpen om weer tot zichzelf te komen en reinigt ze gelijk de ruimte om haar heen.  En wanneer haar gedachtes maar in cirkeltjes blijven rondgaan, kan ze een lekker kopje cacao voor zichzelf maken, zodat ze uit haar gedachtestroom komt en naar haar hart wordt geleid. Waardoor ze zin krijgt om creatief bezig te zijn en misschien wel even te dansen. Bovendien zit er een zakje yoni steam kruiden in die speciaal zijn samengesteld voor wanneer je een miskraam hebt gehad. Een yoni steam zuivert en werkt helend voor haar yoni en bekkengebied.  Dit selfcare pakketje vol liefde gun jij jouw vriendin, zus, vrouw of schoondochter toch ook? Bij aankoop kun je een kaartje met persoonlijk berichtje toevoegen. Klik hier voor meer informatie. Ja ik bestel ‘Be Gentle Mama’ 97 euro Met zes meditaties Healing Baarmoeder Yoni steam meditatie Contact met de ziel van je overleden kindje Aardingsmeditatie Spanningen en emoties loslaten Boost your energie! Zo klein – het gemis zo groot Ja ik wil graag een ‘reiki afspraak’ cadeau geven Investering Sessie: 135 euro Tijd: 60 minuten   Wanneer: Maandag en dinsdag  Waar: Harpoenier 18 Landsmeer (Nabij Amsterdam Noord S117) of ONLINE

Dag 3: Het ziekenhuis ‘Dagboek van een miskraam’

Dag 3 Het ziekenhuis Podcast Dagboek van een miskraam Dag 3 ‘Het ziekenhuis’ (deel 1) Op dag 3 loop ik om half 10 met lood in mijn schoenen door het OLVG Oost ziekenhuis. Eerst brachten we Noé naar school en Tenzin naar het kdv. In de auto zeiden we weinig tegen elkaar en luisterden naar wat muziek. Eenmaal aangekomen in de verloskamer waren dan echt de laatste momenten samen. In deze aflevering vertel ik je hoe mijn mini bevalling is geweest en hoe het was om mijn kindje voor het eerst te zien. Dag 3 ‘Het ziekenhuis’ (deel 2) Dag 3 eindigt niet bij de geboorte van mijn kindje. De placenta liet niet los. Als je een miskraam hebt in mijn termijn, wanneer je al een placenta hebt, dan heb je 50% kans dat de placenta vanzelf loslaat. Daarnaast heb je ook meer kans op veel bloedverlies. Helaas zat ik bij die helft. Luister hieronder naar mijn ervaring. Dag 4 ‘De leegte’ En dan ben ik weer thuis en is mijn buik leeg. We hebben de kleine jongen mee naar huis genomen en de jongens hebben hun broertje ontmoet. Benieuwd hoe dit was? Klik hier. Wil je hulp en steun? Je bent welkom in mijn praktijk in Landsmeer. Online kan ook, via Zoom. Wanneer: maandag of dinsdag Tijd: 60 min. Investering: 125 euro incl. BTW (particulieren) Let op: Veel werkgevers vergoeden bij een reintegratie traject coaching. Je kunt bij je werkgever een aanvraag doen voor een pakket van drie sessies voor 569 excl. BTW. Maak een afspraak

Dag 2 Stilte voor de storm ‘Dagboek van een miskraam’ (podcast)

Dag 2 Stilte voor de storm Podcast Dagboek van een miskraam Dag 2 Stilte voor de storm Dit is zo’n rare fase, dag 2 stilte voor de storm. Je weet niet wat er morgen komen gaat en ergens wil je graag dat het morgen is, want dan is het voorbij. Maar ergens wil je dat ook helemaal niet. Want dan is echt nog meer waar: ons sprookje dat voorbij is. Dan moet ik ook afscheid nemen. En nu hoef ik nog helemaal niets. Alleen maar voelen, huilen en de tijd? Tsja die vliegt toch wel voorbij. Ik vertel je alles over hoe ik deze dag beleef tijdens deze podcast aflevering Dag 2 Stilte voor de storm. Dag 3 ‘Het ziekenhuis’ Dag 3 begint als een normale dag, eerst de kinderen wegbrengen en dan naar Amsterdam. Met lood in mijn schoenen loop ik door de lange ziekenhuisgang naar de verloskamers. Benieuwd naar mijn mini bevalling? Luister nu aflevering 3. Wil je hulp en steun? Je bent welkom in mijn praktijk in Landsmeer. Online kan ook, via Zoom. Wanneer: maandag of dinsdag Tijd: 60 min. Investering: 125 euro incl. BTW (particulieren) Let op: Veel werkgevers vergoeden bij een reintegratie traject coaching. Je kunt bij je werkgever een aanvraag doen voor een pakket van drie sessies voor 569 excl. BTW. Maak een afspraak

Dag 1 ‘Slecht nieuws’ Dagboek van een miskraam

Dag 1 Slecht nieuws Podcast Dagboek van een miskraam Dag 1 Slecht nieuws ‘Zullen we er nog één keer voor gaan? Om ons gezin compleet te maken?’ Ik wist zeker dat ik het wilde, maar of mijn partner, Hyun, het ook wilde? Liet hij steeds in het midden. Maar elke keer zag ik drie kindjes op de achterbank en voelde de biologische klok tikken. Dus besloot ik het er nogmaals op te wagen en stelde  Hyun de vraag en zijn antwoord was verrassend: hij had er toevallig die week over nagedacht en zei ‘JA!’. En zo gingen we ervoor met als beloning en een positieve zwangerschapstest. Eind goed al goed.  Tsja, ging het maar zo. Het waren vermoeiende slopende weken, waarbij ik af en toe wat bloeddruppels verloor. Bij week 6.6 hadden we een positieve echo. En bij 10.6 ook nog. De bloeding stopte waardoor ik me ‘veiliger waande’. Het slechte nieuws kwam bij 14.3. Geen hartslag meer. Over deze ervaring vertel ik je in deze aflevering.  https://vimeo.com/962985964?share=copy Dag 2 ‘Stilte voor de storm’ Dag 2. Weten dat me iets staat te wachten, maar wat precies? En weten dat er een dood kindje in mijn buik zit.. hoe kom ik deze dag door? Klik hier om naar Dag 2 te gaan. Wil je hulp en steun? Je bent welkom in mijn praktijk in Landsmeer.  Online kan ook, via Zoom. Wanneer: maandag of dinsdagTijd: 60 min. Investering: 125 euro incl. BTW (particulieren) Let op: Veel werkgevers vergoeden bij een reintegratie traject coaching. Je kunt bij je werkgever een aanvraag doen voor een pakket van drie sessies voor 569 excl. BTW. Maak een afspraak

Zwanger na stilgeboorte

Zwanger na stilgeboorte een waardevolle podcast aflevering van Gina Spierenburg

#13 Zwanger na stilgeboorte In deze waardevolle aflevering neemt Bette, moeder van Tibbe (5 jaar), Moritz* (met 29 weken stilgeboren) en Marle (7 maanden) ons mee met haar ervaring om weer zwanger te zijn na een stilgeboorte. Ze vertelt wanneer ze klaar was voor een volgende zwangerschap, welke gevoelens ze tijdens haar zwangerschap tegenkwam en hoe ze de bevalling en kraamtijd heeft ervaren. Tijdens het gesprek merkte ik zelf zoveel herkenning dat ons gesprek ook wat langer heeft geduurd. Dank je lieve Bette! Voor meer hulp en herkenning bij verwerking van zwangerschapsverlies is onderstaande cursus iets voor jou Opbouw cursus verwerking zwangerschapsverlies: Module 2: Hoe verloopt het rouwproces van de man en vrouw? En hoe betrek je je eventuele broertjes en zusjes bij het verlies? Maar ook mijn ervaring met hoe een jaar van rouw verloopt, antwoord op de vraag ‘ wanneer ga je weer aan het werk?’ en wat zeg je als iemand vraagt ‘Heb je kinderen?’ Module 3: Rituelen. 10 waardevolle rituelen die je alleen of samen met je partner kunt doen om je kindje te gedenken. En rituelen die je samen met de andere kind(eren) kunt doen. Module 4: De do’s en don’ts voor je omgeving om je te supporten op korte termijn. En de do’s op lange termijn. Module 5: Wanneer ga je verder en durf je een nieuwe zwangerschapspoging aan? Module 6: Opnieuw zwanger en nu? Alles over wat je kunt verwachten bij een nieuwe zwangerschap, bevalling en kraamtijd. EXTRA: InnerEssence Journey ‘Contact maken met het zieltje van je kind’ Wat kun je verwachten bij de online cursus ‘verwerking van zwangerschapsverlies’? Wanneer je je kindje verliest tijdens de zwangerschap door een stilgeboorte of zwangerschapsafbreking, kom je in een rouwproces. Afscheid nemen van je dromen en aanvaarden dat de toekomst er anders uit gaat zien. In deze bijzondere cursus wordt je aan de hand meegenomen bij wat je kunt verwachten. Vanuit mijn ervaring, maar ook vanuit de ervaringen van de vrouwen en mannen langskomen in mijn praktijk en mijn zienswijze als holistisch therapeut. Ondanks dat elke situatie anders is, kan het voelen dat je er minder alleen voor staat, geeft het troost en (h)erkenning. Naast de verschillende fragmenten zijn er ook reflectievragen die jou helpen bij de verwerking, hulp vragen en samen het gesprek aan te gaan. Daarnaast ontvang je een ontzettend waardevolle InnerEssence Journey, waarbij je contact gaat maken met het zieltje van je kind en jullie liefdevolle boodschappen met elkaar uitwisselen. Het is als een begeleide meditatie met muziek, waarbij je  d.m.v. visualisatie en mijn vragen contact maakt met je kindje. Klik hier voor de gehele cursus 147 euro ❤ Wil je liever 1 op 1 contact? Je bent welkom in mijn praktijk in Landsmeer. Is dat niet haalbaar voor je dan is online ook een optie.  Wanneer: maandag of dinsdagTijd: 60 min. Investering: 125 euro inclusief BTW Maak een afspraak

#11 Slecht nieuws 13 weken echo en zwangerschapsafbreking

Voetjes overleden dochter Jill zwangerschapsafbreking na 13 weken echo verhaal in podcast taboe doorbreken rondom miskramen en stilgeboorte van Gina Spierenburg miskraambegeleiding

#11 Slecht nieuws bij 13 weken echo en wat gebeurt er als je kiest voor zwangerschapsafbreking? De 13 weken echo. Super leuk weer een echo erbij. Weer een moment dat je je kindje kan zien rondspartelen in je buik. Hoor ik je denken. Maar is het wel zo leuk? Want, wat als je slecht nieuws te horen krijgt bij de 13 weken echo? Jill (22 jaar) is zwanger van haar eerste kindje als zij slecht nieuws krijgt bij de 13 weken echo. Dit gebeurde pas op het laatste moment in de afspraak, namelijk bij de nekplooi meting.  De verdikking is wel 7,8 milimeter terwijl deze gewoonlijk niet dikker is dan 3 milimeter. Tijdens het wachten op een vervolgafspraak in het ziekenhuis, hopen Jill en haar vriend dat de meting niet goed is uitgevoerd. Helaas is dat niet het geval, waarop ze besluiten een vruchtwaterpunctie en een spoed NIPT te willen.  Ondertussen voelt Jill de baby al wel al bewegen in haar buik. De uitslag van de NIPT volgt: Hun dochtertje heeft een geslachtschromosoom afwijking genaamd het Syndroom van Turner en ze heeft maar 1% kans om levend geboren te worden. Jill vraagt zich af: ‘Gaan we hopen en wachten op die ene procent?’ Het antwoord is nee, en ze besluiten daarom tot zwangerschapsafbreking over te gaan.  Benieuwd geworden naar Jill’s proces? Jill vertelt krachtig over haar ervaring met het slechte nieuws bij de 13 weken echo, hoe zij haar bevalling meemaakte, hoe ze afscheid namen van hun mooie dochtertje en hoe ze nu twee maanden verder in het rouwproces staat. Luister nu deze aflevering. PS. Zet deze aflevering wat harder aan, want hij is met een nieuwe microfoon opgenomen waardoor ik het bereik ervan nog niet helemaal goed inschatte. Je hoort mij op een gegeven moment zachter in de opname. Mijn excuses! Wil je hulp bij de verwerking van het verlies van je kindje? Of wil je meer weten over mij, Gina Spierenburg?